Next Prev
 

Menu

Visie…

Tags: , , , ,

Ik had vandaag weer een Tour d’ Amsterdam…mijn periodieke ronde door de hoofdstad om bestaande of (hopelijk) toekomstige gasten/ klanten te bezoeken. Vandaag deed ik drie adressen aan. Drie uiteenlopende adressen, maar stuk voor stuk waanzinnige bedrijven.

Nu moet u mij op mijn woord geloven dat ik deze blog niet ben begonnen om alleen maar te zeuren, maar ik onthou mij niet het recht om wel kritisch te blijven. Zo dus ook op de Bakkerijbranche, mijn vakgebied.

Even een flashback – Na een drietal mooie leerbedrijven te hebben gehad in deze branche ben ik tijdelijk overgestapt naar de Horeca…grootste reden: de flow van voortdurende innovatie en zoektocht naar inspiratie in de middel -en hogere Horecabedrijven. Neem dit en tel een ruimere keuze in grondstoffen in zowel de breedte (meer soorten) als in de diepte (meer van een soort) en je hebt mijn motivatie te pakken. Want dit kon ik dus niet vinden in de bakkerij; er werd continu gegrepen naar eerdere composities en bleven we hangen in eerder verzonnen smaakcombinaties, zonder respect te hebben voor seizoenen.

Ik praat in de flashback over een jaar of twaalf terug, maar een echte revolutie is er nog niet ontstaan. Uiteraard is Nederland ” rijk” aan een aantal zeer mooie Patisseriezaken, maar nog lang niet in verhouding tot het aantal inwoners van Nederland (grof gezegd 16 miljoen). In het stedelijke gedeelte van Parijs tellen we snel geteld 13 miljoen inwoners en ik vrees dat daar toch iets meer gebeurt. Ik hoor u nu al denken; ” Mooi verhaal Hidde, maar dat is Parijs, dit is Nederland en dat ten tijden van crisis”. Dat snap ik ook helemaal en uiteraard is het niet een eerlijke vergelijking, maar toch hoop ik dat ik mijn punt kan maken, namelijk dat er hier nog zoveel mogelijk is! (positief denken)

Als ik kijk naar de grote denkers en doeners op deze aardbol, hebben ze allemaal een ding gemeen: namelijk EigenWijsheid. Een persoonlijke visie welke verfijnd wordt uitgevoerd. Zo ook in de Internationale bakkerijbranche, of mag ik inmiddels spreken: Patisserie. Alle mannen en vrouwen die het hebben gemaakt of waarvan je weet dat ze het gaan maken hebben Visie. Jawel, maar een hoofletter V. En dat is nou net wat ik veelal mis in een hoop bakkersbedrijven; Visie. Ik noem het ook wel de ziel in het bedrijf.

Een bakkerij wordt geopend of overgenomen en elk standaard product wordt uit de kast getrokken zonder enige vorm van gepassioneerde liefde of dat hetgeen is wat je echt wilt . Ja, ik ga het over een kam scheren. Producten worden geselecteerd omdat het het zo hoort of omdat de klant het zo verwacht.

Terug naar mijn bezoeken: als elk van deze drie bedrijven met die gedachtegang aan de slag was gegaan, hadden ze reeds allen een carpaccio als entree, een varkenshaas als hoofdgang en een bol ijs met slagroom als nagerecht geserveerd. Want zo beredeneren we klaarblijkelijk als bakkers wel. Het grote onderscheid wat deze heren maken is door hun eigen visie tot uiting te laten komen, hun EigenWijsheid te laten spreken (niet puberaal, maar doordacht) en daarmee op een zeer degustabele manier hun ziel te tonen.

Het punt wat ik wil maken is dat wij als broodbakkers, banketbakkers, chocolademakers of ijsdraaiers onze visie een kans geven om inspiratie te voeden binnen het assortiment…er iets heel moois kan gebeuren met de onze branche. En kom alstublieft niet met de opmerking: “Daar zitten onze klanten helemaal niet op te wachten”. Ik mag hopen dat Steve Jobs reeds die opmerking heeft ontkracht.